READING

Studiu: industria modei la nivel global în 2018

Studiu: industria modei la nivel global în 2018

Pentru al doilea an consecutiv, portalul BoF (The Business of Fashion) și McKinsey & Compay lansează ”The State of Fashion”, un amplu raport despre tendințele anului viitor în industria de fashion – transformările prin care trece industria pe ansamblu, felul în care se schimbă preferințele consumatorilor și ce ar trebui să facă businessurile din domeniu pentru a se adapta noilor realități.

”Anticipăm o stare de optimism”, este modul în care începe raportul, însă analiza punctează și faptul că ”incertitudinile și lipsa predictibilității” reprezintă de fapt noua normalitate.

Toate tendințele identificate au la bază analize cantitative și calitative, peste 200 de interviuri cu manageri din industrie, precum și rezultatele studiului BoF-McKinsey Global Fashion și McKinsey Global Fashion Index, cu date legate de vânzări și profiturile din industrie.

Potrivit McKinsey Global Fashion Index creșterea vânzărilor aproape se va tripla între 2016 și 2018 de la 1,5% la 3,5% și 4,5%, însă aceasta nu se va resimți peste tot, de fapt occidentul nu va mai fi liderul vânzărilor în industria modei. În 2018, pentru prima data în istorie, peste jumătate din vânzările de îmbrăcăminte și încălțăminte vor fi făcute în afara granițelor Europei și Americii de Nord, principalele zone de creștere urmând să fie țările emergente din Asia-Pacific, America Latină și alte regiuni ale lumii. Acest lucru este reflectat și de starea de spirit a managerilor din aceste regiuni, cei din țările emergente arătându-se mai optimiști în privința evoluției pieței anul viitor.

Creșterile din Asia-Pacific, America Latină și alte zone emergente sunt estimate la procente între 5% și 7,5% în 2018. Climatul economic din Europa este stabil, cu vânzări estimate să crească între 2% și 3%, în timp ce în America de Nord creșterea este estimată la 1% – 2%.

The State of Fashion: 10 tendințe

Imprevizibiliul, previzibil: Tensiunile geopolitice, nesiguranța economică și impredictibilitatea reprezintă noua normalitate.

Relansarea globalizării: În ciuda renașterii naționalismului, retoricii izolaționiste, nu apune era globalizării. Din contra aceasta intră într-o nouă etapă pe fondul conectivității și digitalizării crescute.

Asia: Cu două treimi din ”unicornii” mondiali ai e-commerce-ului, mai bine de jumătate din vânzările online și o mulțime de inovații, Asia nu așteaptă ca firmele vestice să își întărească poziția, din contră,  producătorii și retailierii asiatici își consolidează puterea și poziția de lideri.

Tot mai multă personalizare: Personalizarea devine din ce în ce mai importantă atât pentru consumatori, cât și pentru branduri. Pe măsură ce consumatorii  apreciază ofertele personalizate, și brandurile valorizează tot mai mult datele colectate pentru a-și adapta recomandările și personaliza experiențele.

Platforme online: Primul contact pe care consumatorii îl au cu produsele se întâmplă acum de cele mai multe ori în mediul online. Astfel, problema nu se mai pune dacă un brand de fashion colaborează cu o platformă online, ci cum să o facă.

Mobile: Pe măsură ce crește atașamentul consumatorilor față de device-urile mobile, tranzacțiile se mută din ce în ce mai mult pe mobil.

AI, o realitate tot mai apropiată: Brandurile cu adevărat inovatoare vor găsi noi modalități de folosire a inteligenței artificiale în industria modei.

Sustenabilitatea: Devine parte integrată a sistemului de planificare pe principiile economiei circulare

Falsele reduceri: Retailul reducerilor continuă să meargă pe ideea că oferă o soluție la probleme precum excesul de stocuri și creșterea prea lentă, însă dacă jucătorii din industrie nu analizează cu atenție strategiile de discount-uri, le pot fi afectate marjele de profit.  Piața americană reprezintă un exemplu despre cum se poate ajunge la saturare și canibalizarea vânzărilor.

Mentalitate de start-up: Datorită nevoii stringente de inovație, tot mai multe companii vor trebui să dobândească mentalitate de startup.

Schimbarea comportamentului de consum

Industria globală de fashion trece printr-o etapă decisivă de adoptare în masă a digitalului. Vânzările online de haine și încălțăminte cresc cu repeziciune și nu doar în piețele emergente. În medie, consumatorii din Asia de Sud-Est petrec opt ore online, iar printre activități se află: social media, video streaming și cumpărături online. Datorită acomodării la mediul digital, traseul linear al cumpărătorului tradițional s-a schimbat devenind o călătorie complexă între online și offline, cu mai multe puncte de convergență.

Companii precum Amazon, Zappos, Alibaba, Net-a-Porter continuă să ridice tot mai mult standardele. Consumatorii din ziua de azi așteaptă servicii impecabile și asistență permanentă, încep să se obișnuiacă cu timp de livrare cât mai scurt posibil. Sunt la ora actuală retaileri (vezi parteneriatul dintre Farfetch și Gucci) cu livare în cel mult 90 de minute. De asemenea, atenția consumatorilor este captată de canalele de social media, acestea influențând tot mai mult deciziile de cumpărare.

Cu atât de multe informații și posibilități de a compara ofertele, la doar un click distanță, consumatorii sunt din ce în ce mai puțin loiali față de branduri. Două treimi dintre millennials spun că sunt dispuși să schimbe un brand cu altul pentru un discount de 30%. Cu toate că apreciază reducerile, doresc ca misiunea și valorile companiei să fie în armonie cu valorile lor. Este o generație cu așteptări mai mari de la companii: sunt atenți la preț, dar vor și produse de calitate, care să le respecte valorile și, nu în ultimul rând, vor tot ce este nou.   

Traficul offline

În directă legătură cu dezvoltarea online-ului, multe companii de fashion se confruntă cu scăderea traficului în magazine, de aceea, caută moduri de a reduce costurile operaționale, reevaluează rețelele de retail și încearcă să le ofere clienților experiențe cât mai interesante in-store.

Fast-fashion

Vânzările din sectorul tradițional de fast-fashion au crescut cu peste 20% pe parcursul ultimilor trei ani, iar noii retaileri online de fast-fashion câștigă și ei teren. Pentru a ține pasul cu aceștia, liderii sectorului micșorează și ei durata de timp între producție și momentul când produsul final ajunge la raft. Nevoia de viteză este alimentată pe de o parte de social media care informează consumatorii despre cele mai noi tendinețe mai rapid ca niciodată, pe de altp parte, jucătorii din industrie imping limitele deoarece informațiile pe care le colectează de la consumatori le permit să răspundă și mai repede nevoilor pe care le identifică.

Industrie polarizată

Industria de fashion continuă să se polarizeze: consumatorii se îndepărtează de segmentul de mijloc al pieței, în timp ce segmentul de lux și cel de discounturi iau avânt. În ceea ce privește categoriile de produse, cresc vânzările de haine și încălțăminte. Poșetele și gențile de voiaj, și într-o oarecare măsură ceasurile și bijuteriile revin la recordurile istorice, determinate de creșterea cererii în Asia-Pacific. Îmbrăcămintea sport este singura categorie în care ratele record de creștere par să se domolească în 2018, iar pe măsură ce moda “athleisure” ajunge la saturație în unele piețe mature. Cu toate acestea, continuă să fie categoria cu cea mai rapidă creștere, fiind încă la mare căutare pe multe piețe.

Întreg raportul The State of Fashion 2018, aici.

Prima parte a raportului face o retrospectivă a celor mai importante transformări prin care trece industria, iar a doua parte prezintă estimări cu privire la 2018, evoluții, creșteri și tendințele anilor ce urmează.

Foto: Parker Burchfield / Unsplash

Spread the love

RELATED POST

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.